Hoe kan adverteren in Google Ads ondernemers helpen groeien?
Naast het feit dat iedereen Google raadpleegt voor vragen, biedt Google ook aan het bedrijfsleven instrumenten aan zodat de mensen die zoeken in de zoekmachine jouw bedrijf ook daadwerkelijk kunnen vinden. Dit kan middels verschillende campagne- en advertentietypen. De meest voorkomende manier van adverteren binnen Google Ads is door middel van tekstadvertenties. Het feit dat Google met zo’n 90% het grootste marktaandeel van Nederland heeft, maakt Google onwijs interessant voor bedrijven om te adverteren.
Hoe gaat zoekmachine adverteren nou eigenlijk in z’n werk?
Zoekmachine adverteren oftewel Search Engine Advertising (SEA) staat voor het inkopen van advertentieruimte in zoekmachines van bijvoorbeeld Google of Bing. In tegenstelling tot zoekmachine optimalisatie (SEO) betaal je voor SEA wanneer men via een zoekmachine naar je website klikt. Zoekmachine adverteren heeft als voordeel dat je directe zichtbaarheid creëert onder je doelgroep en daarbij ook nog zelf bepaalt welke boodschap je communiceert. SEA kunnen we dus eigenlijk zien als één van de meest flexibele en kostenefficiënte manier om je doelgroep te bereiken op het juiste moment, met de juiste boodschap. Ook binnen zoekmachine adverteren zijn weer verschillende mogelijkheden om de doelgroep te bereiken. Afhankelijk van je doelstellingen kun je binnen SEA adverteren middels tekstadvertenties, beeldadvertenties (display adverteren), Google shopping advertenties om meer uit je webshop te halen en ga zo nog maar even door.
Welke voordelen biedt Google Ads nog meer?
1. Budget
Bij adverteren denk je al snel aan veel geld uit moeten geven voor advertenties en wat levert het nou daadwerkelijk op? In Google Ads kun je zelf bepalen hoe en waar je in investeert. Zo heb je controle over wat je dagelijks wilt uitgeven, en tegelijkertijd heb je biedingen op zoekwoordniveau ook zelf in de hand. Google hanteert een veilingsysteem waarin je elk zoekwoord een eigen bod kunt meegeven. Bieden begint vanaf €0,01! Afhankelijk van de concurrentie, de kwaliteit van advertenties en de kwaliteit van je website wordt bepaald hoeveel je dient te betalen om een goede positie te behalen
2. Meetbaarheid
In Google Ads is het eenvoudig om conversiepunten meetbaar te maken. Ten opzichte van offline adverteren kun je dus precies zien wat je er in stopt en wat je ervoor terugkrijgt. Denk bijvoorbeeld aan een directe verkoop, het invullen van een contactformulier of direct een afspraak maken. Ook kun je vervolgens zelf een waarde meegeven aan een ingevuld contactformulier.
3. Targeting
Naast je eigen boodschap kun je je advertenties ook specifiek targeten op demografische gegevens als leeftijd, geslacht, locaties en zelf op inkomens. Is je bedrijf gevestigd in Amersfoort en je wilt alleen dat bezoekers uit die regio je advertentie te zien krijgen dan kun je je zichtbaarheid beperken door bijvoorbeeld om Amersfoort stad te targeten, de hele provincie of een straal van een x aantal kilometer rondom de stad. Verkoop je door heel Nederland maar zie je dat de regio Utrecht het beste presteert? Dan kun je hier extra budget aan toewijzen om nog meer verkopen te genereren uit die regio.
4. Boodschap in je advertentie
Omdat je je eigen advertenties kunt maken bepaal je zelf welke boodschap je uitdraagt naar je bezoekers. Wil je bijvoorbeeld sturen op het maken van een afspraak voor je bedrijf dan kun je dit verwerken in je advertentie. Wil je bezoekers op de hoogte brengen van een aanbieding dan dan kun je gaan voor “Tijdelijk 10% korting op ons hele assortiment”. Je hebt hierin de volledige vrijheid. Zie je dat een advertentie niet goed presteert of een bepaald zoekwoord je veel geld kost maar niks oplevert? Dan kun je deze tussentijds pauzeren, aanpassen of gewoon helemaal verwijderen. Google biedt je zelfs de mogelijkheid om je advertenties uit te breiden met highlights. Hier kun je bijvoorbeeld je openingstijden kwijt, een telefoonnummer, locatie extensies of de de services die je aanbiedt middels extensies voor website informatie.
5. Remarketing
Remarketing biedt adverteerders de mogelijkheid advertenties opnieuw te laten zien aan bezoekers die eerder op je website zijn geweest maar bijvoorbeeld nog geen aankoop hebben gedaan. Ze zijn nou eenmaal niet voor niets op je website geweest, dus grote kans dat ze toch ergens geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Remarketing kan dus een strategisch onderdeel van je advertentiebeleid vormen wanneer je je verkoopcijfers een boost wilt gegeven, het aantal contactaanvragen wilt verhogen of juist meer merkbekendheid wilt genereren.
Meer weten over hoe zoekmachine adverteren bij Snugger in z’n werk gaat?
Bij Snugger geven we je graag meer uitleg over de mogelijkheden die Google Ads biedt voor ondernemers. Heb je al campagnes lopen maar denk je dat er meer uit te halen valt? Wij helpen je graag!