Met deze 8 tips heb je binnen no-time dé succesvolste content marketing!
1. Hou je content kort, kwalitatief en krachtig
Zorg voor krachtige, kwalitatieve content. Schrijf bijvoorbeeld een blogbericht voor op je website, deze mag best wat langer zijn (ook interessant om SEO redenen). Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen liever artikelen tot 1000-woorden lezen. Iets met een spanningsboog. De extra berichten en posts over de nieuwe blog die je vervolgens deelt op de andere platformen dienen ook gericht te zijn op dat platform, dus post niet je gehele artikel op LinkedIn maar geef je doelgroep een teaser met een goede link naar je website.
2. Gebruik authentieke beelden
Als vervolg op het eerste punt geven de meeste mensen de voorkeur aan kwaliteitsvolle afbeeldingen/illustraties in de inhoud. Deze afbeeldingen kunnen uitleg-illustraties, kwaliteits afbeeldingen of video’s zijn. De redenering hierachter is simpel: waar kijk je als eerste naar? Is het de zee van de woorden of de afbeeldingen in je content? De visuele effecten hebben nog een voordeel: ze helpen bij het optimaliseren van je content voor zoekmachines.
3. Optimaliseer content voor zoeken
Houd er tijdens het schrijven rekening mee dat je naast het schrijven voor mensen ook op zoekmachines richt. Je content kan dan ook gevonden worden door te zoeken in zoekmachines. Daarom moet je ervoor zorgen dat de content is geoptimaliseerd voor alle zoekmachines, dit pak je aan door middel van zoekmachine optimalisatie. Een paar simpele tips die je hierbij kunnen helpen zijn: schrijf vanuit een specifiek zoekwoord, gebruik het zoekwoord in de titel en in de hoofdtekst van het artikel hebben en gebruik de metadata juist. Als je het echt goed wilt doen, kun je onze SEO checklist ernaast houden of ons bellen.
4. Maak het inhoudelijk niet te zwaar
Essentieel is natuurlijk de inhoud van je content, wat natuurlijk afhankelijk is van de doelgroep waar je voor schrijft. Over het algemeen kunnen we er vanuit gaan dat content die op een leuke, luchtige manier geschreven is beter aansluit. Hou alinea’s kort, werk met informele woorden en zorg dat het leuk is om je content te lezen.
5. Zet (micro) influencers in
Om je doelgroep te bereiken kun je verdieping zoeken in Influencer marketing. Hierbij kun je zorgen dat je meelift op het succes van een persoon of merk. Het bereik van een: Monica Geuze, Anna Nooshin of Kim Kardashian is immens, en waarschijnlijk onbetaalbaar. De oplossing: Micro influencers. Dit is de kleine versie van een influencer, met een volgersaantal tussen de 4.000 en 40.000. Interessant aan deze micro-influencers is dat ze een kleiner bereik hebben, maar vaak loyalere en specifieke volgers. Kwaliteit boven kwantiteit.
6. Kijk verder dan je blog, bereik meer mensen.
Een veelgemaakte misvatting is om aan te nemen dat goede content alleen op de blogpagina van je website te vinden is. Hoewel de blogpagina onmisbaar is, is de realiteit dat veel mensen je content daar niet gaan zien. Een goede manier om die doelgroep toch te bereiken is door ze te targeten op platformen waar zij te vinden zijn. Dit zijn platformen zoals: Instagram, Twitter, Medium, Facebook, Pinterest en Snapchat. Zorg voor prikkelende content met mooie cliffhangers om je doelgroep te verleiden om toch naar je website te gaan.
7. Kwaliteit boven kwantiteit
Een andere fout die we bedrijven en ondernemers zien maken, is dat ze zich te veel concentreren op de hoeveelheid content in plaats van de kwaliteit van de content. We zien dit met name veel op sociale media, waar content marketeers dagelijks veel berichten plaatsen. Wanneer je je op kwantiteit focust, is de kans groot dat de kwaliteit van je content zal afnemen. Als de kwaliteit afneemt, verlies je naar verloop van tijd je doelgroep. Daarom is het aan te raden om altijd te gaan voor kwaliteit boven kwantiteit.
8. Focus op je niche
Als content marketeer kun je je beter concentreren op een niche dan proberen de wereld te veroveren met je (te brede) content. Wanneer je over zeer brede onderwerpen content maakt, is de kans groot dat minder mensen dit zullen zien. Dit komt omdat er veel niches met experts zijn. Wil je echt een plekje veroveren met jouw content, creëer dan je eigen niche!
Hulp nodig bij jouw content marketing strategie?
Zie je deze tips, maar weet je niet hoe je moet beginnen? Bij Snugger denken we graag met je mee! Wij weten inmiddels hoe we met deze 8 tips kunnen zorgen voor een succesvolle content marketing. Neem contact met ons op en dan kijken we samen met jou hoe we het verder gaan doen!