Dé 8 stappen voor jouw SEO strategie
In dit blog leggen we uit welke stappen er benodigd zijn om tot een SEO strategie te komen. Hierbij geven we een tijdbesteding per stap. Ook krijg je inzicht in de benodigde vaardigheden en kennis om de strategie uit te voeren.
Zoekmachine optimalisatie of SEO (search engine optimalisation) is een ontzettend breed begrip met vele vakgebieden in één. Het heeft in ieder geval te maken met: copywriting (teksten), promotie, usability (gebruiksvriendelijkheid), conversie, design, opmaaktalen en marketing. De ‘allround’ SEO specialist weet over al deze vakgebieden iets maar heeft zich waarschijnlijk gespecialiseerd in een of meerdere van deze vakgebieden. Daarom is het van belang om een SEO specialist te zoeken die bij jouw vraagstuk past.
SEO check, om te beginnen
Om te weten welke ondersteuning je nodig hebt is het aan te raden om eerst een website analyse uit te voeren. Zo kunnen de knelpunten van jouw website achterhaald worden en kan er gerichter worden gezocht naar oplossingen. Deze website analyse (of SEO analyse) kunnen wij voor je uitvoeren, vraag dit hier aan.
De SEO strategie onderdelen
De investering voor SEO worden voornamelijk bepaald door het vraagstuk van het project, de ervaring van de SEO’er of het SEO-bureau en de tijdsbesteding voor het project. Over het algemeen wordt er middels een aantal stappen gewerkt:
- SEO analyse (website analyse)
- Zoekwoorden onderzoek
- Concurrentie analyse
- Technische optimalisatie (website techniek)
- SEO Strategie uitzetten
- On page optimalisatie (content optimalisatie)
- Content creatie
- Linkbuilding (promoten)
- Meten & verder optimaliseren
1. SEO analyse of website analyse
Het optimaliseren begint bij het uitvoeren van een analyse van de huidige stand van zaken. Hierbij begint het bij het kijken of de website technisch in orde is. Er wordt gekeken naar de code van de website, is de code netjes geschreven? Dit is de basis voor SEO, de zoekmachine moet kunnen indexeren waar je website over gaat.
Vervolgens wordt er gekeken naar de structuur van de website, de navigatie (menubalk), de content waaruit de website is opgebouwd en wat de autoriteit van de website is. De autoriteit wordt bijvoorbeeld mede bepaald door het aantal websites die naar de website linken.
Deze tijdsbesteding voor een website analyse hangt af van de grootte van de website. Een simpele website is in een uurtje geanalyseerd en een complexere website in 8 uur. Gemiddeld duurt de analyse 2 – 6 uur.
2. Zoekwoordonderzoek & Concurrentie analyse
Zoekwoordonderzoek
Het zoekwoord onderzoek begint met een zoekwoord analyse. Met deze analyse wordt bekeken of je website op de gewenste zoekwoorden vindbaar is. Dit kan worden gemeten met diverse zoekwoord ranking tools. Vervolgens kan de balans opgemaakt worden, ben je vindbaar op de door jou beoogde zoekwoorden of is het belangrijk om de strategie aan te gaan passen.
De tijdsbesteding voor de zoekwoordanalyse hangt af van de grootte van de website. Gemiddeld zal de analyse van de huidige stand van zaken en het onderzoeken van nieuwe zoekwoorden zal tussen de 2 – 6 uur in beslag nemen.
Concurrentieanalyse
Van je concurrentie kun je veel leren, waarom staan zij op plek 1, 2 of 3 in Google en jij niet? Deze vraag begint bij het in kaart brengen van je concurrentie. Vervolgens wordt geanalyseerd wat zij doen om hoog te ranken in Google. Dit heeft onder andere te maken met de autoriteit van de website, het aantal backlinks en de mate van optimalisatie. Met diverse tools wordt gemeten waarom zij goed ranken. Hiervan kan veel geleerd worden en dit kan gebruikt worden voor de SEO strategie.
De tijdsbesteding van een gedegen concurrentie analyse hangt uiteraard ook af van de grootte en complexiteit van de website, branche en concurrenten. Gemiddeld kost dit 2 – 4 uur.
3. Technische optimalisatie
Zoals eerder aangegeven, de basis voor SEO is het hebben van een technisch goede website. Dit houdt in dat je website snel moet laden, een nette code heeft en een duidelijke interne linkstructuur heeft.
De snelheid van een website kan simpel verbeterd worden door alle afbeeldingen te comprimeren en te verkleinen, Javascript en CSS te minimaliseren, bestanden te comprimeren en door je website te cachen. Het klinkt misschien technisch, maar het is relatief simpel te bewerkstelligen.
De interne linkstructuur zijn je menu’s, maar ook het pad wat je bezoeker aflegt naar de plek van bestemming. De optimalisatie van de interne linkstructuur is het creëren van een pad voor je bezoeker naar bijvoorbeeld: het offerte formulier, de aankoop in je webshop, een contact formulier of een inschrijving voor je nieuwsbrief.
De tijdsbesteding van de technische optimalisatie is geheel afhankelijk van de staat van de website, hier kunnen we ook geen indicatie over geven.
4. Seo strategie
De SEO strategie is een pakket van onderdelen die toegepast worden om beter vindbaar te worden in Google. Deze onderdelen bestaan uit:
- Content optimaliseren
- Content creatie
- Content curatie
- Website optimalisatie
- Online zichtbaarheid
- Social media
- Gebruikerservaring
De strategie is een plan, over de lange termijn, om te bepalen welke richting opgegaan wordt met de SEO van de website. Alle bovengenoemde stappen zijn de bouwstenen voor deze strategie.
De tijdsbesteding voor het opstellen van een strategie hangt af van de grootte van het project. Gemiddeld kost dit 2 – 4 uur.
5. On page optimalisatie (content optimalisatie)
De huidige content op je website moet hoogst waarschijnlijk verder geoptimaliseerd worden. Vaak is dit geschreven bij de eerste lancering van de website en verder nooit meer aangepast. Met een nieuwe SEO strategie zal de huidige content verder geoptimaliseerd worden.
De bevindingen kun je gemakkelijk in een Excel sheet kwijt, met de volgende kolommen:
URL → Zoekwoorden → Zoekvolume → Ranking zoekwoorden → Status pagina optimalisatie → Categorie van de pagina.
Vervolgens kun je beginnen met het optimaliseren van de content op de pagina’s, dit heet on-page optimalisatie. De tijdsbesteding zal ongeveer 1 – 2 uur zijn, op basis van 20 pagina’s.
6. Content creatie
Vanuit het zoekwoordonderzoek zullen er diverse zoekwoorden zijn waar je website op dit moment nog geen aandacht aan besteed. Om een belangrijke speler in jouw branche te worden is het zaak om op alle relevante zoekwoorden content te creëren. Bij content creatie gaat het erom dat je antwoord biedt op de vraag van de bezoeker.
Hoe wordt er gezocht?
- De zoeker heeft een vraag of behoefte. Die behoefte wordt vertaalt in een paar zoekwoorden.
- De zoeker beslist aan de hand van de meta description en meta titels welke website zijn behoefte kan vervullen
- Het resultaat wat het meest relevant is, klikt hij aan.
- Als de zoeker op de website is, kijkt hij naar de eerste kop/titel, leest de inleiding en kijkt afbeeldingen. Dit alles boven de fold (de eerste deel wat zichtbaar is zonder te hoeven scrollen).
- Als de content niet afsluit bij de behoefte van de bezoeker gaat hij terug naar de zoekresultaten.
- De meeste mensen zijn scanners, de koppen en de dikgedrukte woorden worden gelezen, als dit dan aansluit op de vraag dan blijft hij.
Het is dus belangrijk om vanuit dit perspectief te schrijven. De bezoeker heeft tal van bronnen en die van jou moet eruit springen.
Welke onderdelen zijn belangrijk bij het schrijven van een SEO tekst?
- De titel van de tekst
- De URL
- De meta description (titel en tekst)
- De eerste kop (kop 1)
- De overige koppen (kop 2, kop 3, en kop 4)
- Afbeeldingen
- Links
Content Curatie
Een andere manier van content creatie: content curatie. Content curatie is het creëren van content aan de hand van andere bronnen. Deze bronnen vormen het artikel wat je schrijft. Meestal geef je je eigen visie/expertise over een bestaand artikel. Hierdoor kun je extra waarde creëren over een bepaald onderwerp.
7. Linkbuilding (promoten)
Wat is linkbuilding? ‘Vroeger’ was linkbuilding het verkrijgen van zoveel mogelijk links, hoe meer je er had, hoe beter je ging ranken. Die gedachtegang is verouderd en gaat tegen de principes van Google in. Google gebruikt links als kwaliteitsfactor, een link heeft een bepaalde waarde.
Bij linkbuilding kijkt Google naar de volgende aspecten:
- Is het onderwerp van website A relevant voor website B
- Verwijst de link direct naar website B of gaat het via een redirect (doorverwijzing)
- Hoeveel andere links krijgt website A die naar website B verwijst
- Hoelang bestaat de website die linkt
- Heeft de link een logische ALT tag of Title tag?
- Heeft de lunk een ‘DoFollow’ of een ‘NoFollow’ tag toegewezen? (NoFollow houdt in dat je de link ziet, maar dat hij niet meetelt in het aantal links)
- Hoe snel groeit het aantal links naar de website
- Wijzen de links naar verschillende paginas van de website
Hoe weet je of een link kwalitatief goed is?
Zoals je kunt zien vindt Google het belangrijk dat de links kwalitatief goed zijn. Als je logisch nadenkt kun je bedenken of een aangeboden link interessant is. Daarnaast zijn er diverse tools die dit kunnen meten. Zo kun je de Open Site Explorer van MOZ gebruiken om de autoriteit van een domein te meten. Hoe hoger de domain authority & de page authority is hoe beter de link van dat domein zal zijn.
8. Meten & verder optimaliseren
Zo, nu dan tijd voor vakantie? Helaas!
Nu begint het pas echt, het meten van de resultaten. Wij gebruiken hiervoor een aantal tools.
Zoekwoord ranking meten
Vanuit het zoekwoordonderzoek zijn diverse zoekwoorden gekomen. Op basis van deze zoekwoorden heb je de huidige content op je website aangepast en je hebt niet content gecreëerd op zoekwoorden waar nog geen content op was. Deze paginas en berichten zijn geoptimaliseert op bepaalde zoekwoorden. Nu komt het leuke, de zoekwoorden meten in een ranking tool.
Zelf gebruiken wij een betaalde tool: SE Ranking. Met deze tool kunnen wij maandelijks inzichtelijk maken wat de voortgang is op bepaalde zoekwoorden.
TIP: De app: SERPmojo, een app die je ranking dagelijks meet.
Verder optimaliseren
Nu je inzichtelijk hebt wat de ranking is van bepaalde zoekwoorden kun je verder gaan optimaliseren. Enerzijds doe je dit door content aan te passen, door het beter aan te laten sluiten bij de vraag van de zoeker. Anderzijds ga je werken aan kwalitatieve links naar de content.
Eindconclusie
Wij hopen dat je een beeld hebt gekregen van wat ervoor nodig is om je website goed te laten scoren in Google, en dit is alles in een notendop.
Samengevat kom je op de volgende tijdsbesteding per onderdeel:
- SEO analyse (website analyse) → 2 – 6 uur
- Zoekwoorden onderzoek → 2 – 6 uur
- Concurrentie analyse → 2 – 4 uur
- Technische optimalisatie (website techniek) → Afhankelijk van de staat van de website
- SEO Strategie uitzetten → 2 – 4 uur
- On page optimalisatie (content optimalisatie) → Afhankelijk van het aantal paginas
- Content creatie → Afhankelijk van de te maken content
- Linkbuilding (promoten) → Afhankelijk van de SEO strategie
- Meten & verder optimaliseren → Afhankelijk van de SEO strategie
Er zijn onderdelen die je zelf kunt doen, zonder ervaring met SEO. Er zijn ook onderdelen waar technische kennis, SEO kennis en ervaring vereist is. Deze onderdelen zouden wij uit kunnen voeren. Neem contact op als je hierin geïnteresseerd bent.