Met deze SEO checklist verbeter je je vindbaarheid in zoekmachines!

Breng je zoekmachine optimalisatie (SEO) op orde met deze checklist. Aan de hand van deze tips kun je je website nalopen en gegarandeerd een beter positie behalen in Google.

Optimaliseer je content voor SEO

Voer de stappen uit per landingspagina

  1. De titel van je pagina. Start de titel met het focus zoekwoord van je pagina
  2. Zorg dat je titel niet langer is dan 60 karakters
  3. Zet de titel in een H1 tag en zorg voor maximaal 1 H1 tag per pagina
  4. Zorg voor relevante H2 headings op je pagina, dit mogen er meerdere zijn
  5. Gebruik een juiste structuur op je pagina.
  6. Het focus zoekwoord moet in de URL van de pagina terugkomen
  7. Gebruik keywords in de eerste alinea van de tekst
  8. Houd een minimale lengte van 300 woorden aan, dit mag absoluut meer zijn zolang het maar relevante content blijft.
  9. Door meer relevante content verhoog je de sessieduur van de bezoeker, wat goed is.
  10. Verlaag de bounce rate, zorg dat de bezoeker via deeplinks verder je website in kan duiken op zoek naar nóg meer interessante informatie.
  11. Zorg voor makkelijk leesbare teksten, gebruik kortere zinnen bijvoorbeeld.
  12. Maak niet te lange alinea’s.
  13. De URL van je links moeten aansluiten bij ankertekst van de woorden waarvandaan je linkt.
  14. Laat de afbeeldingen aansluiten bij de content van je pagina.
  15. Gebruik bij elke afbeelding een ALT-tekst.
  16. Ga voor een ‘featured snippet’ in de Google zoekresultaten. Dit is een groot compliment van Google!
  17. Voeg een ‘turbo snippet’ toe aan je links, hiermee geef je een korte omschrijving (als je hovert over de link) van wat de bezoeker kan verwachten.
  18. Vermijd duplicate content te allen tijden, je riskeert een penalty!
  19. Update huidige pagina’s regelmatig, dit ziet Google ook.
  20. De zoekintentie van de bezoeker moet aansluiten bij de content op je pagina, zorg dat je de zoekwoorden aan laat sluiten op de content.
  21. Maak gebruik van een schrijfstijl die past bij de bezoeker.
  22. Laat contactgegevens zien, dit straalt vertrouwen uit.
  23. Daag de bezoeker uit om te reageren onder je pagina of artikel.
  24. Vergeet vervolgens niet om te reageren op reacties.
  25. Zorg dat de URL van je menuonderdeel overeenkomt met de URL van de pagina.
  26. Prop je pagina niet vol met reclame. Google Adsense is natuurlijk wel gedoogd.
  27. Optimaliseer je pagina’s voor Voice search.
  28. Je meta-description mag 150 tekens bevatten, deze wordt vertoont in de zoekresultaten.
  29. Zorg voor unieke meta-descriptions, zorg dat geen andere pagina op je website dezelfde meta-description heeft.
  30. Zorg ook voor unieke meta-titels met daarin het keyword.
  31. Gebruik geen meta-keywords, dit is zwaar achterhaald.
  32. Verdiep je in rich-snippets en verrijk je pagina’s met rich data. MOZ vertelt hoe.
  33. Het is al genoemd, maar ook in je meta description moet je oppassen voor keyword stuffing.

    Optimaliseer je linkbuilding

    Volg alle stappen om alle externe factoren te checken.

  34. Zorg voor een gevarieerd backlink profiel.
  35. Zorg ervoor dat externe links relevant zijn, zoek links gerelateerd aan jouw website.
  36. Start- en directory/indexering pagina’s horen bij een gevarieerd linkprofiel.
  37. Geef ook hier en daar een link weg, ook links van jouw website naar (hoge autoriteit) andere websites dragen bij aan een juist profiel.
  38. Zorg ook voor links naar pagina’s met een hoge pagina autoriteit.
  39. Zorg voor links van websites met een hoge domein autoriteit.
  40. En zorg ook voor links van websites met een hoge pagina autoriteit.
  41. Ruil niet zomaar links. Eenrichtingsverkeer is het beste in het geval van linkbuilding. Dus maak bij een linkruil gebruik van een driehoeksconstructie: website A (van jou) linkt naar website B (van ruiler) en website B (van ruiler) linkt naar website C (van jou).
  42. Zorg voor een juiste interne linkstructuur, link naar je belangrijkste pagina’s om hiërarchie aan te geven.
  43. Fix gebroken links. Deze kun je zien in de Google Search Console.
  44. Je kunt ook inkomende links ‘disallowen’ via de Google Search Console.
  45. Wijs andere webbeheerders op gebroken links vanaf hun websites, misschien kun je de link nog fixen of anders weghalen.
  46. Ook no-follow links horen bij een natuurlijk linkprofiel, officieel stel je deze in voor links in content waarvoor is betaald.
  47. Gebruik juiste anker teksten, dit is de tekst (de link) waarop de bezoeker klinkt, vermijd anker teksten als: ‘Klik hier’.
  48. Link van en naar websites in soortgelijke talen. Google begrijpt dat een Nederlander Engels kan begrijpen, maar dat Arabisch lastig wordt.
  49. Zorg ook voor niet te veel links binnen één pagina. Hoe meer links, hoe minder de links waard zijn.
  50. Tot slot: Link alleen maar naar ‘echte’ websites, niet naar websites die er alleen maar zijn voor het vergeven van links.

    Optimaliseer je website techniek voor SEO

    Voer de stappen uit voor je website in het algemeen

  51. Meld je aan voor Google Mijn Bedrijf en plaats je pagina als ‘bericht’
  52. Wanneer je dat gedaan hebt, zorg dan ook voor reviews en beoordelingen via Google.
  53. Check je website techniek, start met een HTML check en fix alle fouten.
  54. Styling van je website doe je in CSS en niet in HTML.
  55. Optimaliseer je website op snelheid en test je website hier.
  56. Zorg voor cashing van je website, dit verbeterd je snelheid.
  57. Gebruik Gzip compressie om je code te comprimeren.
  58. Ook de mobiele laadtijd een ranking factor, optimaliseer voor een betere ranking.
  59. Verklein je afbeeldingen qua formaat en comprimeer je afbeeldingen, gebruik bijvoorbeeld TinyPNG.
  60. WordPress gebruiker? Verwijder alle plugins die je niet gebruikt, dit is allemaal overbodige code.
  61. Upload geen video’s op je website maar gebruik YouTube of Vimeo.
  62. Ook geluid zoals MP3 kun je beter niet uploaden naar je website maar streamen via Soundcloud.
  63. Zorg dat je website full-responsive is.
  64. Bijna alleen maar mobiele bezoekers? Zorg voor een mobile first webdesign.
  65. Zorg voor een duidelijke XML sitemap en help de crawlers van Google.
  66. Upload je XML sitemap in de Google Search Console.
  67. Check ook of er geen externe duplicate content is. Dit is gedupliceerde content op een andere website. Je kunt dit checken op websites zoals: copyscape.com
  68. Stel een 404 pagina in en gebruik deze voor leuke content.
  69. De URL van je pagina’s mag niet te lang zijn.
  70. Zorg indien mogelijk voor een kruimelpad in je URL.
  71. Deel soortgelijke pagina’s op in categorieën.
  72. Zorg voor een snelle hosting voor je website.
  73. Gebruik CDN (Content Delivery Network) voor het snelladen van statische content.
  74. Must have: het SSL certificaat. De https:// voor je URL.
  75. Een keyword in de domeinnaam is geen belangrijke ranking factor. Oudere websites met veel opgebouwde autoriteit zul je nog wel tegenkomen.

Hulp nodig bij jouw vindbaarheid?

Zoekmachine optimalisatie of SEO (search engine optimalisation) is een ontzettend breed begrip met vele vakgebieden in één. Het heeft in ieder geval te maken met: copywriting (teksten), promotie, usability (gebruiksvriendelijkheid), conversie, design, opmaaktalen en marketing. De ‘allround’ SEO specialist weet over al deze vakgebieden iets maar heeft zich waarschijnlijk gespecialiseerd in een of meerdere van deze vakgebieden. Daarom is het van belang om een juiste SEO specialist te zoeken die bij jouw vraagstuk past.

SEO check, om te beginnen

Om te weten welke ondersteuning je nodig hebt is het aan te raden om eerst een website analyse uit te voeren. Zo kunnen de knelpunten van jouw website achterhaald worden en kan er gerichter worden gezocht naar oplossingen. Deze website analyse (of SEO analyse) kunnen wij voor je uitvoeren, vraag dit hier aan.

WhatsApp WhatsApp ons direct!