Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Of je het nou Search engine optimalisation, SEO of Zoekmachine optimalisatie noemt, het komt allemaal op hetzelfde neer. Het wordt gebruikt om websites hoger te laten ranken in de organische (niet betaalde) zoekresultaten van Google of Bing.
Om beter vindbaar te worden en hoger te ranken dien je twee SEO facetten in te zetten, namelijk: On-site SEO (alles op je website) en off-site SEO (alles van buiten je website):
On-site SEO (alles op je website)
Hoog in Google scoren wil iedereen. Om goede posities te verkrijgen is echter geen makkelijke taak. Wel zijn er succesfactoren die de kans op goede posities in Google enorm vergroten. Dit start met alle factoren op je website (on-site). Wij onderscheiden de volgende drie: content, techniek en (deels) autoriteit.
Off site SEO (alles buiten je website)
Google gebruikt links als kwaliteitsfactor, elke link heeft een bepaalde waarde. Door te linkbuilden zorgen we voor een ‘natuurlijk linkprofiel’ en verhogen we de ‘autoriteit’ van een website. De variatie in typen links is van belang om een natuurlijk mogelijk linkprofiel te creëren. Hoe meer relevante links bijdragen aan het natuurlijke linkprofiel, hoe hoger de autoriteit van je website wordt. Uiteindelijk zal je website beter scoren in de zoekmachine. Linkbuilding blijkt nog steeds een van de meest effectieve manieren om te ranken in de zoekmachines.
Om de perfecte SEO ondersteuning te bieden doorlopen we de volgende stappen:
1. SEO checkup (website analyse)
We starten met de 0 meting, dit doen we doormiddel van de SEO checkup. In deze checkup analyseren we de huidige stand van zaken. Er wordt bekeken of de code van de website netjes is geschreven, alle juiste meta data aanwezig is, de sitemap (menustructuur) in orde is en wat de autoriteit van website is. Vraag de SEO checkup nu aan.
2. Zoekwoordonderzoek & concurrentieanalyse
Er wordt een zoekwoordonderzoek en een concurrentieanalyse gemaakt. Hiermee maken we inzichtelijk welke zoekwoorden de focus krijgen en waar kansen liggen.
Zoekwoordonderzoek
Bij het zoekwoordonderzoek starten we met een zoekwoordanalyse. Hierbij checken we of je website op de juiste zoekwoorden vindbaar is. Deze lijst vullen we aan met (heel veel) synoniemen en aanverwante zoekwoorden om zo te achterhalen waar bezoekers op zoeken.
Concurrentieanalyse
Vervolgens brengen we in kaart wat de concurrentie op de zoekwoorden doet. Dan weten we ook nauwkeurig of het zinvol is om te gaan concurreren op bepaalde zoekwoorden of niet.
3. On-site optimalisatie & content optimalisatie
De on-site optimalisaties kunnen we zelf beïnvloeden. We gaan aan de hand van het zoekwoordonderzoek en de concurrentie-analyse de website updaten, er worden bijvoorbeeld huidige pagina’s aangepast, nieuwe landingspagina’s gemaakt en er kan geblogd gaan worden. Verder optimaliseren we snelheid van de website, mobiele gebruiksvriendelijkheid en de interne linkstructuur. We maken het Google zo makkelijk mogelijk om je website te indexeren.
Content
Vanuit het zoekwoordonderzoek zullen er diverse zoekwoorden opkomen waar je website op dit moment niet optimaal of nog helemaal geen aandacht aan besteed. Om een belangrijke speler in jouw branche te worden is het van belang om op alle relevante zoekwoorden content te creëren. Daarnaast is het van belang om deze content juist te structureren en te optimaliseren voor de zoekmachine.
Techniek
Je kunt nog zulke goede content hebben, maar als jouw website niet zichtbaar is voor Google, dan zul je nooit hoog in de zoekmachine scoren. De techniek van je website is de basis van hoe je website functioneert, maar ook hoe bezoekers je website ervaren. Voorbeelden van waar je aan kunt denken bij techniek is bijvoorbeeld ‘indexatie’. Vindt Google wel alleen de juiste pagina’s op jouw website die gevonden mogen worden en worden alle pagina’s die niet in Google thuishoren goed geblokkeerd? Daarnaast is de snelheid van je website ook ontzettend belangrijk. Een trage website kan de gebruikerservaring negatief beïnvloeden en ook daar kijkt Google naar.
Autoriteit
Een website heeft autoriteit wanneer deze door online gebruikers erkent wordt als expert in een onderwerp. Dit doe je enerzijds door juiste techniek te gebruiken en content te bieden en anderzijds door middel van Linkbuilding. Wil je jouw website een autoriteit laten worden in jouw vakgebied? Lees dan snel verder bij Hoofdstuk: 4. Linkbuilding (off-site).
4. Linkbuilding (off-site)
De waarde verhogen we door te linkbuilden. Door verwijzingen naar je site te regelen, kun je zorgen dat je pagina een hogere domeinwaarde krijgt en beter gaat ranken in de zoekmachines. Meer informatie hierover vind je in de “Informatiesheet Zoekmachine optimalisatie”.
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is in het kort het verwerven van links (verwijzingen) van andere websites naar jouw website. Zoekmachines zien een link als een ‘stem’ op jouw website. En wanneer je website meerdere ‘stemmen’ krijgt, begrijpt de zoekmachine dat jouw website waardevolle content bevat.
Welke soort links zijn er?
Snugger verzorgd een natuurlijk linkprofiel, dit houdt in dat wij diverse soorten links inzetten om dit te verzorgen. We gebruiken de volgende typen links:
- Blogplaatsing: er wordt een blog over een bepaald onderwerp gepubliceerd op een relevante website
- Forum link: dit zijn links die geplaatst worden in reacties op een gerelateerd forum
- Partner of linkpagina link: dit is een link van een links, partners of samenwerkingspagina van een gerelateerde website
- Incontent link: dit is een link die in content wordt geplaatst, een waardevolle link omdat er content omheen staat
Hoe werkt het?
We maken een plan voor een natuurlijk linkprofiel. Vervolgens gaan we op zoek naar kwalitatieve sites, die gerelateerd zijn aan het onderwerp van jouw website. We plaatsen links in content van relevante sites, maar ook op partner pagina’s, blogs, startpagina’s en fora. Vervolgens analyseren we in onze tools of de geplaatste links het gewenste resultaat bieden. Er wordt maandelijks gerapporteerd, hierin vind je alle geplaatste links, de ranking op de zoekwoorden en tips & aanbevelingen.
5. Meten & verder optimaliseren
Uit stap 1, het zoekwoordonderzoek & concurrentieanalyse, zijn focus zoekwoorden gekomen. Op basis van deze zoekwoorden is huidige content op je website geüpdatet en is er nieuwe content toegevoegd. We meten periodiek de positie van de zoekwoorden in Google met tools. We analyseren stijgingen en dalingen en brengen in kaart waar verder geoptimaliseerd dient te worden. Er volgt een periodieke rapportage. We bekijken of doelstellingen behaald zijn en wat er volgende maand gaat gebeuren.
Start nu met beter vindbaar worden!
Starten met een zoekmachine optimalisatie traject met Snugger is simpel, neem contact met ons op en we starten met de SEO checkup, vanuit hier komt direct een voorstel en alle bijbehorende informatie.